06 February 2011

Klasifikasi Herba


Klasifikasi Herba Untuk Pengobatan

Herba Obat dalam Perobatan Jawi diklasifikasikan berdasarkan rasa dan sifat herba dan masing-masing memiliki khasiat pengobatan yang berbeda.

Herba Pahit

Herba pahit adalah herba yang melakukan proses detoksifikasi terutama di hati, seperti sambiloto (Endrograpis paniculata), daun pegagan (centella asiatica) dll. Herba pahit perlu disinergikan dengan herba yang mempunyai sifat yang melancarkan pembuangan air besar (Pelawas). Herba Pahit akan lebih kuat jika disinergikan dengan Madu Sunnah. Bagi pasien ginjal yang telah cuci darah perlu berhati-hati dalam menggunakan herba pahit ini.

Herba Sejuk

Herba sejuk adalah herba yang mampu membuang haba (tenaga badan) yang berlebihan di tubuh. Biasanya herba-herba ini akan mengeluarkan panas melalui urine. Tindakan ini disebut diuretik yaitu dengan mengeluarkan urine, tenaga dan panas dalam badan akan distabilkan. Contoh herba ini adalah ilalang (Malac)

Herba Panas

Herba panas ialah herba yang diberikan kepada penyakit yang jenis sejuk. Kebanyakan herba panas berasal dari jenis herba yang mempunyai minyak asiri seperti teja lawang, kayu manis. Gejala sejuk sering dikaitkan dengan masalah angin dalam tubuh. Biasanya pasien yang berjenis sejuk, memiliki gangguan allergi dan kesuburan.

Seorang herbalis harus mampu mengklasifikasikan herba-herba dalam 3 klasifikasi ini.

Sumber: Kitab Perubatan JAWI HPA

No comments: